Dries Van Noten – Korea
Veertien jaar lang fungeerde ik als de in-house architect voor Dries Van Noten. M.a.w. ik ontwierp zijn winkels, corners en shop-in-shops wereldwijd. Dergelijk ontwerp startte steevast met een grondige analyse van het shoppingcentrum waar de winkel zich inplantte:
Op welke verdieping komt de winkel?
Welke merken verkopen onze buren?
Hoe zorg ik ervoor dat de winkel opvalt?
Daarbij combineerde ik vlekkeloos opvallende kleuren en materialen met meer discrete invalshoeken.
Sinds 2019 streefde ik steeds meer naar vrijstaande winkels in grootsteden, omdat de meeste winkelcentra een heleboel restricties oplegden. Ik kreeg dan vooraf duidelijke richtlijnen over de huisstijl van het winkelcentrum. Daarin stond aan welke afmetingen ik me moest houden en welke materialen ik mocht gebruiken. Vaak balanceerde ik tussen wat wel en niet was toegestaan. Ik probeerde zoveel mogelijk van mijn ideeen en huisstijl te verwerken, rekening houdend met de beperkingen. Wanneer een ontwerp volledig rond was, trachtte ik de klant (het bewuste winkelcentrum) te overtuigen om het ontwerp op mijn manier uit te voeren.